Waarom reken je verzendkosten?

Zo af en toe krijgen we de opmerking dat onze verzendkosten duur zijn, of dat men eerder gratis verzendkosten verwacht. Of zelfs graag gratis retourkosten wil. Graag leg ik je hierover wat meer uit.

Daadwerkelijke kosten

Om dit goed te kunnen uitleggen is het belangrijk dat je een klein beetje een beeld hebt van de daadwerkelijke kosten om een pakketje naar je toe te kunnen sturen of een pakketje terug naar ons.

  1. Kosten vervoerder: PostNl is de vervoerder waar wij over het algemeen mee werken. Kijken we naar de kosten die jij als particulier bij hen betaald voor een pakketje dan betaal je anno 2021 daar € 6,75 per pakket voor. Deze kosten zijn exclusief btw omdat je als particulier hiervoor vrijgesteld bent. Als bedrijf zijn we dat echter niet. Wij moeten over de verzendkosten 21% btw rekenen. Als je dat optelt bij de € 6,75 dan kom je dus op € 8,17 ongeveer uit. Nu kan je, als je meerdere pakketten verstuurd, bij PostNl aan een iets lager tarief verzenden. Wij zijn echter geen mega bedrijf, maar zelfs zij betalen altijd minimaal ongeveer de helft van de kosten die PostNl reken. Wij betalen een stuk meer helaas.
  2. Verpakkingskosten: Om te zorgen dat je pakket goed en veilig bij je aankomt moeten we voor een goede stevige doos kiezen. Omdat we het daarnaast ook belangrijk vinden dat de doos qua formaat ook bij de inhoud past (milieu belasting!) hebben we hiervoor dus nieuwe dozen nodig. Heel soms kunnen we dozen hergebruiken die wij van leveranciers krijgen maar dat zijn over het algemeen erg grote dozen en vaak al beschadigd door de rit hierheen. Deze worden dus apart opgehaald door een speciaal bedrijf wat de dozen weer recycled. Naast de doos ontkomen we er soms niet aan om ook gebruik te maken van vulmateriaal, gelukkig krijgen we dat (helaas) veelvuldig en kunnen we dat hergebruiken en hebben we tot op heden ‘nog’ geen vulmateriaal moeten kopen.
  3. Personeelskosten: Om je bestelling te picken in ons magazijn, de doos te vullen, dicht te plakken en een de juiste adressticker erop te plakken kost tijd en die tijd moeten we helaas ook betalen. Gemiddeld is de tijd die het kost om 1 bestelling van start tot einde te verwerken ongeveer 15 minuten. Dat kunnen we iets reduceren door in bulk te werken. Wij picken namelijk alle bestellingen zoveel mogelijk in 1x en pakken ze daarna ook achter elkaar in. Maar als een pakket retour komt dan komt hier nog zo’n 10 minuten per retour bij (uitpakken van de doos, controleren en inboeken van de retour, terugbetaling verwerken, soms zelfs nog contact met de klant zoeken).

Maar je verdiend toch op elk product?

Klopt op elk product zit inderdaad een klein beetje winstmarge, dat is echter enorm verschillend per product en je kan jezelf voorstellen dat bij een product van € 10,- er nogal wat meer producten verkocht moeten worden om hetzelfde te verdienen als bij producten van € 100,- toch? Maar van deze winstmarge moet nog veel meer betaald worden. Sowieso zit op de meeste van onze producten 21% btw (ook op de verzendkosten die jij betaald!), enkele producten (gedroogde snacks, ontworming, etc) hebben 9% btw. Deze btw zijn we verplicht aan te rekenen en af te dragen aan de Belastingdienst.

Naast de btw hebben we natuurlijk nog een heleboel andere kosten denk aan de kosten van de website, van onze administratie en boekhouder, onze marketing, inrichting van onze winkel en kantoor, energieverbruik, opslagkosten en ik vergeet vast nog een heleboel andere kosten.

Waarom dan toch een gratis verzendkosten drempel?

Omdat als jij boven een bepaald bedrag besteld we wat meer marge hebben om je tegemoet te komen. Sommige mensen sturen dan alsnog hun pakket retour en dan moeten we alles (inclusief de verzendkosten naar je toe) terug betalen en hebben we niets verdiend, enkel kosten gehad. Het is dus eigenlijk een gok, we vertrouwen erop dat jij niet zomaar iets besteld, alleen maar om even wat te passen bijvoorbeeld. We willen geloven in de goede bedoelingen van onze klanten en gelukkig hebben de meeste mensen die ook!

Persoonlijke noot

De bedoeling van deze uitleg is niet om je schuldig te voelen, maar wel om transparant te zijn en je uitleg te geven over keuzes die wij maken (en soms moeten maken). We doen dit met de beste bedoelingen, we runnen ons bedrijf niet om een miljoenenbedrijf te worden maar we vinden het wel fijn als we onze medewerkers op tijd kunnen betalen en we zelf ook een boterham met beleg kunnen eten. Advies en service staat bij ons hoog in het vaandel en dit kost nu eenmaal tijd. En het klinkt cliché maar het is echt zo, tijd is geld.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *